رنگ برداری فرش

رنگ برداری فرش

رنگ برداری فرش عملی  برای جدا کردن ذرات رنگدانه هاییست که بر اثر رطوبت  از بافت فرش جدا شده و روی سطح فرش پخش شده اند که  برای انجام آن نیازبه تخصص و تجربه ی  شرکتی معتبر مانند قالیشویی سه سوت است.

که سالها با کسب تجربه در این زمینه با شیوه های مناسب عملیات رنگ برداری را انجام میدهد شما عزیزان میتوانید در سایت از  سفارش آنلاین برای دریافت خدمات رنگبری استفده کنید.

در  اکثر فرشهای خصوص دستباف رنگ برداری لازم است چرا که بیشتر از رنگهای طبیعی برای رنگ کردن الیاف آن استفاده میکنند و چون باریختن آب ومایعات و رطوبت موجب حل و پخش شدن رنگ های تیره به قسمتهای روشن و بدشدن ظاهر زیبای فرش میشود.

برای شستشو باید از ثابت بودن رنگ فرش اطمینان پیدا کرد و برای این کار با پنبه و آب گرم روی فرش کشیده و به مدت 10 دقیقه این کار را تکرار کنید اگر پنبه رنگی شد رنگ آن ثبات ندارد  برای شستن آن بهتر است که از یک قالیشویی معتبر و متبحر کمک گرفت.

رنگ بری فرش دستباف

رنگ‌بری فرش دستباف یکی از فرآیندهای مهم در تولید فرش های دستباف است. در این فرآیند، رنگ های مختلف به صورت دستی یا با استفاده از ماشین های رنگ بری، به نخ های پارچه اضافه می شود تا طرح و رنگ دلخواه بر روی فرش شکل گیرد.

رنگ بری فرش دستباف بر اساس نوع نخ، رنگ و زمان مورد استفاده قابل تغییر است. برخی از رنگ های محبوب برای استفاده در فرش دستباف عبارتند از: سرمه ای، قرمز، زرد، سبز و خاکستری. هر کدام از این رنگ ها باعث ایجاد احساسات و حالت های مختلف در فضایی که فرش در آن قرار می گیرد، می شوند.

در کنار رنگ های آمیزشی، از رنگ های طبیعی مانند زعفران و طلاق استفاده می شود که به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی باکتریالی که دارند، از نظر بهداشتی هم بسیار مورد توجه هستند.

به طور کلی، رنگ بری فرش دستباف یکی از مراحل مهم در تولید فرش است که به شکل دقیق و با دانش فنی مطلوب انجام می شود.

اصطلاح رنگ برداری

رنگ برداری  برای فرشهای تازه بافته شده که بعد از اتمام بافت گاهی دارای عیوب در ظاهر رنگ میشود که عمدتا باعث اشتباه بافنده در زمینه انتخاب رنگ یک نخ و جابجایی رنگها در قسمت بافت میشود که به آن رگه دار شدن میگویند که این باعث عیب فرش بوده  و باب سلیقه خریدار نمیشود

که نیازاست مرمتگر بخشی از رنگ را از پرز فرش بردارد به این کار رنگ برداری میگویند.

در حین کار از مواد شیمیایی و گیاهی مانند مداد شمعی ، جوهر لیمو ، کلر و هیدروسولفیت و پرمنگنات و … مواد قلیایی برای رنگهای اسیدی  استفاده میکنند.

علت رنگ برداری فرش

1-لکه برداری از فرش بخاطر عوامل خارجی

فرش ها به خاطر مورد استفاده بودن مداوم در زندگی هر لحظه ممکن است در معرض آلوده شدن قرار گیرد  و لکه دار شود عوامل آلودگی  ممکن است مواد غذایی ، مواد رنگی ، انواع مواد شیمیایی و.. باشد  گاهی رفع  آن بسیار ساده است

ولی در بعضی از موارد راه حل لکه برداری  از فرش ساده و در دسترس نمی باشد که لازم است حتما از یک قالیشویی معتبر مانند قالیشویی سه سوت کمک گرفت .

2- رفع رنگدادگی فرش

دربرخی از فرشها الیاف و خامه های آن که به خوبی رنگرزی نشده اند و هنگام شستشو بخصوص در منزل و کشیدن برس روی پرزهای قالی با آب گرم  ومواردی مثل رطوبت رسیدن به فرش احتمال رنگ دهی وجود دارد که لازم است حتما از روش شستشوی مناسب و استفاده از مواد تثبیت کننده رنگ انجام گیرد

بیشتر بخوانید  قالیشویی در گیشا | رفوگری در گیشا | مبل شویی در گیشا

ممکن است رنگ الیاف بافته شده به فرش های دستباف دارای یکنواختی نباشند .یا فرش حین خیس شدن ثبات رنگ نداشته و رنگ آن پخش شود.

گاهی با رعایت استانداردها  مثلا شستشو در قالیشویی ها و آویزان کردن فرش برای خشک کردن ، آب از لابلای بافت عبور کرده و باعث جابجایی رنگها میشود که  فرش رنگدهی خواهد داشت و فقط راه رفع مشکل رنگ برداری فرش است

رنگ برداری یک عمل مشکل بوده و نیاز به تخصص و مهارت کافی در این زمینه دارد که قالیشویی ها در انجام درست آن تخصص لازم را دارند .که میتوانند به طور80 یا نهایتا به طور کامل و تضمینی رنگدادگی را از بین ببرند.

بهتر است بدانید: رفوگری فرش در زعفرانیه

3-رنگ برداری فرش برای صادرات

فرش های صادراتی را چون مشتریان اروپایی فرش های با شید ملایم قالی دستباف را می پسندند لازم است از غلظت رنگ فرش کم شود.به این صورت که برای  کهنه نما کردن فرشهای صادراتی از روشهای زیر استفاده میشود:

با استفاده از ماشین های پرداختی پرزفرش را برای حالت پاخوردگی از فرش بر میدارند .

در رنگبری رنگهای برخی از قسمتها به طور کامل از بین می روند که به ناچار با قلم مو و رنگ بازسازی می شود

رنگ برداری فرش

مهارت قلمکاری و رنگبرداری فرش در قالیشویی

کارشناسان قالیشویی سه سوت از مواد مخصوص و با قلم رنگ  گیاهی  برای قسمتهای روشن فرش

برای برگشتن رنگها به حالت اول استفاده میکنند که این روش تا 80 درصد از مشکل را حل میکند.

فرش های ماشینی و دستباف تا دو سال اگر شسته نشوند رنگشان ثابت میماند.

رنگها و مواد مورد استفاده دراین شرکت  از بهترین مواد ساخته شده برای رنگ و می باشد

که دیگر رنگ فرش تداخل پیدا نکند . متخصصان این شرکت با مهارت خود در این زمینه ضامن  کیفیت کار خود هستند

روشهای رنگ برداری

رنگ برداری فرش  به سه روش انجام می‌شود.

روش اول

فرش را درحمامی از  موادی اکسیدکننده قرار می دهند تا شدت فام رنگ فرش را کاهش دهد.

روش دوم

در این روش به صورت نقطه ای یا بخشی  از فرش را  از مواد اکسید کننده که به صورت آب اکسیژنه باعث انحلال رنگ فرش میشود  استفاده میکنند.

روش سوم

استفاده از سولفیت سدیم که به یک احیا کننده رنگ معروف است استفاده میشود که پرز فرش را تغییر میدهد

بیشتر بدانید:رفوگری فرش بلژیکی

آیا رنگ برداری فرش را به حالت اول برمی گرداند؟

نیروی متخصص شرکت قالیشویی سه سوت در این زمینه با مهارت  و مواد لازم در کار خود رنگ قالی را به حالت اول خود برگردانده و از ارزش آن چیزی کم نمیشود.

رنگ برداری فرش

مواد کاربردی در رنگ بری

جهت رنگ برداری فرش از مواد مناسب  استفاده میکنند که سبب خارج شدن رنگ از الیاف میشوند مانند:

1. نمک سدیم سولفوریک با فرمول شیمیایی Na2SO4

بعنوان پاک کننده برای شستشو کاربرد دارد و مدت زمان لازم برای اثر گذاری آن  نیم تا یک ساعت میباشد.

2. آمونیاک با فرمول شیمیایی NH3

در صورت جواب نگرفتن از روش اول از این روش با درصد کم استفاده میکنند

3. پیریدین با فرمول شیمیایی C5H5N

4.سدیم کربنات با فرمول شیمیایی Na2CO3:

موادی  برای رنگ اسیدی فرش های کرکی و ابریشمی ، که ضعیف بوده و با درجه 40تا 80 درصد به مدت نیم ساعت به کار میرود.

همچنین :

5 .مواد کمکی غیر یونی

ازاین مواد زمانی استفاده میشود که رنگ از ثبات بالاتری برخوردار است  مانند رنگ های اسیدی میلینگ و سوپر میلینگ،رنگ های متالیک یا پره متالیزه (که این مدل دارای سه نوع مختلف است.) که شستشو ثبات بالاتری پیدا میکند از مواد کمکی غیر یونی از الیاف فرش خارج میشوند.

6. دی کرومات پتاسیم (اکسید کننده) با فرمول شیمیایی K2Cr2O7 و سولفوریک اسید یا جوهر گوگرد با فرمول شیمیایی H2SO4

بیشتر بخوانید  قالیشویی در طرشت | مبل شویی در طرشت | رفوگری در طرشت

7.سدیم دی تیونیت یا جوهر قند با فرمول شیمیایی Na2S2O4

8. ترکیبات سدیم فرمالدهید سولفوکسیلات هیدرات

نکته : قابل ذکر است مواد شیمیایی هر چه در رنگ برداری فرش استفاده شود آسیب کمتری به فرش وارد میشود. بنابراین در صورت لزوم از مواد با درصد شیمیایی کمتر استفاده شود.

قالیشویی مورد اعتماد مردم در تهران و تایید شده توسط اتحادیه میباشد.

برای بهره مند شدن از سرویس های عالی قالیشویی سه سوت می توانید. با اپراتورهای ۲۴ ساعته ی این مجموعه در هر ساعتی از شبانه روز تماس برقرار نمایید تا برای هماهنگی و دریافت قالی ، فرش ، مبل و ….  اقدام کنند.

بهتر است بدانید:قالیشویی فرش ماشینی

Rate this post

6 دیدگاه دربارهٔ «رنگ برداری فرش»

  1. من فرشم سوخته بود هر کاری می کردم نمی رفت یکی بهم قالیشویی سه سوتو معرفی کرد کار رفوگری شون انقد خوب بود جاش اصلا قابل تشخیص نبود

  2. از مطلب شما در مورد رنگ برداری فرش استفاده کردم ممنون از مطالب مفید شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *