انواع فرش دستباف

انواع فرش دستباف

انواع فرش دستباف بعنوان یکی از کالاهای صادراتی ، مهم و  نماد ایران است که در سطح بین‌الملل نیز کاملا شناخته شده است. کشور عزیزمان ایران در تولید فرش در جهان سهم بسزایی دارد و می توان ظرفیت صادرات در این زمینه را افزایش داد.

فرش دستباف چیست؟

کلمه فرش یک عبارت عربی به معنی گسترده می‌باشد و شامل مواردی چون قالی و پلاس  می‌شود. بنابراین منظور از فرش دستباف ، زیراندازی است که به وسیله دست از تار و پود بافته شده است، به عبارت دیگر فرش دستباف منسوجی است که دارای تار، پود و پرز می باشد، به گونه ای که پرزها دور تارها گره زده شده باشند، با توجه به این امر ،  طرح‌های بسیار زیبا بر روی آن مشاهده می‌شود و طرفداران زیادی در سراسر دنیا داراست.

بیشتر بدانید: مبل شویی ولنجک

<yoastmark class=

انواع فرش دستباف

فرش دستباف را بر اساس جنس به کار رفته در بافت آنها می توان به 5 گروه اصلی تقسیم کرد.

انواع فرش دستباف از لحاظ مواد مصرفی  عبارتند از :

فرش پشمی: تار و پود این نوع فرش از پنبه و پرز آن از پشم است،  عشار عزیز پشم را جایگزین پنبه می نمایند.

قالی تمام ابریشم: در این نوع فرش‌ هم پرز و هم چله از جنس ابریشم است.

سوف: نوع دیگری از فرش و قالی دستباف  که در زمینه آنها پود ضخیم و نازک بکار گرفته شده و نقش گل و بوته‌های آن پرزدار می باشد.

فرش دستباف مدرن

فرش دستباف مدرن، یک گزینه جذاب برای تزئین داخل منزل است که با توجه به انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، هم مدرن و هم زیبا به نظر می‌رسد. این فرش‌ها از الیاف طبیعی مانند پشم و کتان تولید می‌شوند و با استفاده از دست‌بافت و دست‌بافت ماشینی ساخته می‌شوند.

طرح‌های فرش دستباف مدرن شامل شکل‌های هندسی، خطوط ساده و طرح‌های غیرمتقارن است که به راحتی با دکوراسیون داخلی منزل هماهنگ می‌شود. همچنین، برای ایجاد یک حس گرمای خانگی ، در فرش‌های دستباف مدرن از رنگ‌های زنده و گرم نیز استفاده می‌شود.

از مزایای فرش دستباف مدرن می‌توان به ماندگاری بالا، مقاومت در برابر سایش و خراش، از بین بردن آلودگی و حساسیت، و قابلیت شستشو در منزل با استفاده از مواد آرایشی یا شوینده‌های خانگی اشاره کرد.

در نهایت، فرش دستباف مدرن یک انتخاب عالی برای آن دسته از افرادی است که به دنبال هماهنگی دکوراسیون داخلی منزل خود هستند و می‌خواهند از زیبایی و جذابیت فرش‌های مدرن بهره ببرند.

فرش دستباف ضخیم

فرش دستباف ضخیم، یکی از محبوب‌ترین نوع فرش‌ها در بازار است. این فرش‌ها با استفاده از الیاف طبیعی مانند پشم و کتان تولید می‌شوند. ضخامت بالای این فرش‌ها به علت استفاده از چند لایه نخ، یک حس گرمای فوق العاده در فضاهای داخلی منزل ایجاد می‌کند.این فرش‌ها با توجه به ضخامت بالای خود، برای محافظت از کف مناسب هستند و می‌توانند به راحتی صداها را کاهش دهند.

از دیگر ویژگی‌های فرش دستباف ضخیم، می‌توان به ماندگاری بالا، مقاومت در برابر سایش و خراش، از بین بردن آلودگی و حساسیت و قابلیت شستشو در منزل با استفاده از مواد آرایشی یا شوینده‌های خانگی اشاره کرد .در نهایت، فرش دستباف ضخیم یک انتخاب عالی برای آن دسته از افرادی است که به دنبال تزئین داخلی منزل خود با یک فرش گرم و جذاب هستند و برای آن‌ها اهمیت دارد که فرش‌هایشان خاص و متمایز باشد.

بیشتر بدانید: طرز شستن کاور ژله ای مبل

<yoastmark class=

انواع فرش دستباف به لحاظ تاریخی

 

انواع فرش دستباف در تاریخ ایران را می‌توان  در فرش ها و قالی‌های ذیل خلاصه نمود:

بیشتر بخوانید  شستن فرش آشپزخانه

قالی پازیریک : قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و با حدود ۳۶۰۰ گره در اندازه‌های ۲۱۰ در ۱۸۳ سانتیمتر و بافته شده است.

فرش بهارستان : که یک قالی بسیار عالی در زمان خسرو پرویز  که معروف به فرش بهار خسرو می‌باشد.

قالی دستباف عصر صفوی : خلاقیت و نبوغ هنرمندان در زمان حکومت صفویان  است ، در حدود ۱۵۰۰ تخته فرش و قالی در این دوره توسط  قالیبافان با استفاده از طرح‌هایی از خود آنها به جا مانده است.

قالی چلسی : در مجموعه فرش‌های موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. و یکی از فرش‌های زیبای جهان همین قالی چلسی محسوب می گردد.

بیشتر بدانید: مبل شویی جماران

<yoastmark class=

طرح و نقش فرش دستباف

انواع فرش دستباف ایرانی به طور کلی و از لحاظ طرح و نقش شامل موارد زیر می‌شود :

طرح و نقش فرش دستباف

  • طرح شاه عباسی
  • طرح اسلیمی
  • طرح افشان
  • طرح بته جقه
  • طرح درختی
  • طرح شکارگاه
  • طرح قابی
  • طرح ترکمن و بخارا
  • طرح گل فرنگ
  • طرح ماهی درهم
  • طرح محرابی
  • طرح محرمات
  • طرح گلدانی
  • طرح ایلی
  • طرح هندسی
  • طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی
  • طرح اقتباسی
  • طرح تلفیقی

بیشتر بدانید: مبل شویی حکیمیه

فرش دستباف کاشان

 یکی از انواع فرش دستباف  بسیار محبوب و پرطرفدار در سطح ایران و جهان  قالی دستباف کاشان است که در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متعدد و متنوعی تولید می گردد. کیفیت بی‌نظیر فرش دستباف کاشان و طرح‌های بسیار ظریف و نفیسی که بر روی قالی‌های دستباف پیاده شده است موجب این محبوبیت آن گردیده است. شهر کاشان در عهد صفویه یکی از فاخرترین و پررونق ترین مراکز تولید فرش و قالی دستباف بود.

فرش دستباف تبریز

علاوه بر کاشان، تبریز نیز از شهرهای مشهور ایران در زمینه تولید محصولات نساجی به خصوص  فرش و قالی دستباف است. شهر تبریز ازگذشته دور تاکنون مهد تولید و توزیع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون و متنوع و بوده است از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالی بافی است که شهرت جهانی دارد.هنر فرش بافی در شهر تبریز نیز مثل کاشان از دوره صفویه آغاز شد .قالی بافی در تبریز به صورت گره با قلاب و متقارن است که در نوع خود بی‌نظیر می باشد.

بیشتر بدانید: مبل شویی تهران ویلا

<yoastmark class=

چرا قالیشویی سه سوت را انتخاب کنم؟

قالیشویی سه سوت با جدیدترین تکنولوژی و پیشرفته ترین دستگاههای قالیشویی در خدمت شما می باشد قالیشویی سه سوت مفتخر است با بهره گیری از مدرنترین دستگاههای فرش شویی وفناوری پیشرفته واستفاده از مواد شوینده مرغوب و رعایت کامل اصول مذهبی وباحضور متخصصین امر شستشوی انواع فرش ها در خدمت شما سروران گرامی باشد

بیشتر بدانید: مبل شویی چیتگر

اگر به دنبال بهترین قالیشویی در تهران هستید ما قالیشویی سه سوت را پیشنهاد می کنیم.

سفارش آنلاین قالیشویی

برای بهره مند شدن از سرویس های عالی قالیشویی سه سوت می توانید با اپراتورهای ۲۴ ساعته ی این مجموعه در هر ساعتی از شبانه روز تماس برقرار نمایید تا برای هماهنگی و دریافت قالی ، فرش ، مبل و ….  اقدام کنند.

بیشتر بدانید: مبل شویی در شهران

Rate this post

4 دیدگاه دربارهٔ «انواع فرش دستباف»

  1. من فرش دستبافت دارم نگرانم از اینکه رنگش به هم بخوره موقع شستن

  2. علی رضا

    فرش های دستباف رو چطوری باید شست که آسیبی به بافت آنها وارد نشود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *