انواع طرح فرش

انواع طرح فرش
آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

فرش  یک هنر دیرین و باارزش نزد ایرانیان است و از دیرباز جایگاه برجسته‌ای به عنوان به عنوان نماد هنر ایرانی در جهان دارد و کاملا شناخته شده است فرش ایرانی در هر منطقه‌ با شیوه خاصی بافته می‌شود و طرح و نقشش متفاوت است. انواع طرح فرش از تنوع زیادی برخردار است دارد و از این رو اعتبار خاصی به هنر فرش‌بافی  ایران بخشیده است. بنابراین به بررسی انواع طرح فرش پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

 

بیشتر بدانید: مبل شویی ولنجک

<yoastmark class=

انواع طرح فرش

در اینجا مراد از انواع طرح فرش همان طرح فرش ایرانی است که می توان به عنوان مادر تمامی طرح ها شناخت. طرح فرش ایرانی طبق تقسیم‌بندی شرکت سهامی فرش ایران به 19 بخش اصلی تقسیم می‌گردد.

بیشتر بدانید: طرز شستن کاور ژله ای مبل

انواع طرح فرش

طرح فرش هندسی یکی از طرح‌های محبوب در دنیای فرش بافی است که بر اساس شکل‌های هندسی مختلفی طراحی می‌شود. این طرح‌ها معمولاً شامل خطوط، مثلثات، مستطیل‌ها و دایره‌ ها هستند که به صورت هماهنگ در فرش قرار می‌گیرند.

طرح فرش هندسی به دلیل ظاهری زیبا و جذاب، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و در انواع مختلفی از فرش‌ها مانند فرش‌های دستباف یا ماشینی، کفپوش‌ها و… استفاده می‌شود.

بافتن فرش هندسی نیز بسیار ساده است و به کمک الگوهای موجود در بازار و یا با طراحی الگوی خود می‌توان این نوع فرش را بافت. همچنین، این نوع فرش به دلیل طرح های هماهنگ و شیک، به راحتی با دکوراسیون داخلی متفاوت ست می‌شود.

در کل، طرح فرش هندسی یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال فضای شیک و مدرن هستند و در همین حال می‌خواهند یک فرش منحصر به فرد داشته باشند.

انواع طرح فرش ایرانی

فرش‌های طرح‌ شاه عباسی: نام گذاری این طرح ها به علت گل معروف شاه عباسی است که اساس تمام طرح‌های شاه عباسی در فرش ایرانی می باشد. طرح های شاه عباسی را می توان به گروه های فرعی مانند : افشان، لچک ترنج، ترنج دار، درختی، جانوری، شیخ صفی، طره دار سلسله ای، شاه عباسی تصرفی، ترنجی طره دار، بوته ای و لچک ترنج کف ساده تقسیم کرد. فرش های بافت شده در قم عموما در این دسته هستند.

فرش‌های طرح بته جقه: این طرح تنوع زیادی دارد و درشکل‌ و اندازه های مختلفی بافته می‌شود. بته جقه، بته سرابندی، بته شاخ گوزن، هشت گل، بته قلمکار اصفهان، بته لچک ترنج، بته افشاری، بته سنندج و… طرح‌های مشهور این گروه می باشد.

فرش‌های طرح ماهی درهم: پرطرفدار ،رایج‌ و پرقدمت‌‌ترین انواع طرح فرش ایرانی است. ماهی هراتی، زیره ماهی، ماهی زنبوری، ماهی کردستان و… انواع طرح ماهی درهم می باشد.

طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی: نظیر مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد کبود، مسجد شاه اصفهان، مقبره شیخ صفی، طاق بستان، تخت جمشید، طاق کسری و… که با الهام از بناها و کاشی‌کاری‌های آنها بافته شد.

بیشتر بدانید: مبل شویی در آزادشهر

<yoastmark class=

سایر نمونه های انواع طرح فرش ایرانی

فرش‌های طرح افشان: در این طرح قرینه‌ای وجود ندارد و تمام گل و برگ‌ها در سطح فرش پراکنده و اصطلاحا افشان می‌شوند. افشان ترنجی، افشان دسته‌گلی، افشان حیوان‌دار، افشان ختایی و… نمونه های از این طرح‌ها است.

فرش‌های طرح‌ اقتباسی: همانند طرح قفقازی و کوبلنی که معروف‌ترین طرح‌های این گروه هستند، این گروه شباهت زیادی به نقش فرش کشورهای همسایه ایران و مناطق مرزی دارد.

فرش‌های طرح اسلیمی: که از تنوع بسیاری برخوردار است. اسلیمی دهن اژدر معروف‌ترین طرح آن است. این طرح به گروه‌های فرعی زیادی تقسیم شده است. اسلیمی شکسته، اسلیمی بندی، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ماری و….

فرش‌های طرح درختی: طرح درختی شباهت زیادی به طبیعت دارد. طرح‌های مشهور طرح درختی  عبارتند از: درختی سبزی کار یا آب‌نما، درختی جانوری یا حیوان‌دار، درختی سروی، درختی ترنج‌دار و درختی گلدانی

بیشتر بخوانید  روش‌هایی برای جلوگیری از پرزگیری و شکنندگی قالیچه‌ها

فرش‌های طرح بندی یا واگیره‌ای: در این طرح جذاب یک قطعه کوچک از طرح در تمام نقشه فرش تکرار شده است. بندی پیچک، بندی کتیبه‌ای، بندی اسلیمی، بندی قالب خشتی، بندی ترنج‌دار، بندی سروی، بندی مجلسی، بندی درختی، بندی خوشه انگوری و… طرح‌های مشهور این گروه است.

بیشتر بدانید: مبل شویی حکیمیه

<yoastmark class=

انواع طرح فرش دیگر به طور خلاصه عبارتند از:

 

  • بخارا یا ترکمن
  • شکارگاه
  • قابی
  • گل فرنگ
  • گلدانی
  • محرابی
  • هندسی
  • محرمات
  • تلفیقی

بیشتر بدانید: مبل شویی جماران

برای بهره مند شدن از سرویس های عالی قالیشویی سه سوت می توانید با اپراتورهای ۲۴ ساعته ی این مجموعه در هر ساعتی از شبانه روز تماس برقرار نمایید تا برای هماهنگی و دریافت قالی ، فرش ، مبل و ….  اقدام کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «انواع طرح فرش»

  1. عالیی، جهت آشنایی با انواع طرح فرش خوندن این مطلب توصیه میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *