از بین بردن لکه زنگ زدگی روی فرش

لکه زنگ زدگی روی فرش

لکه‌های زنگ زدگی روی فرش‌ها معمولاً  جزو سخت ترین و پیچیده‌ترین لکه‌ها برای پاک‌کردن می باشند. این لکه‌ها ممکن است به دلیل ویژگی‌های خاصی ، مانند جذب زیاد رنگ، ارتباط نزدیک با الیاف فرش و یا مواد شیمیایی، باعث سخت شدن پروسه پاک شدن فرش می شوند و پاک‌کردن آنها  را مشکل می کند. برای پاک کردن این لکه‌ها به  درستی، باید از روش‌های دقیق و مناسب استفاده شود تا آسیبی به فرش وارد نشود. استفاده از مواد شیمیایی نامناسب، فشار زیادو  یا استفاده از ابزارهای تیز می‌تواند باعث آسیب به فرش شود و بافت آن را خراب کند.استفاده از روش‌های آزمایش‌شده و محافظت از فرش پس از پاک کردن لکه نیز می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید و حفظ زیبایی و طول عمر فرش کمک کند.

لکه زنگ زدگی فرش

بیشتر بدانید: پاک کردن لکه قهوه از روی مبلمان

استفاده از محلول های صابونی برای پاک کردن لکه زنگ زدگی

استفاده از محلول صابونی متداول ترین  روش برای پاک کردن لکه‌های زنگ زدگی روی فرش می باشد زیرا این روش به آسان و با استفاده از موادی  در دسترس که در هر خانه موجود هستند، قابل انجام می باشد. برای انجام این روش، ابتدا باید مقداری آب گرم را در یک ظرف ریخته و به آن مقداری مایع ظرفشویی یا صابون مایع اضافه شود. سپس مخلوط باید به خوبی هم زده شود و محلول صابونی را حاصل شود.
پس از طی کردن این مرحله و ساخت محلول صابونی، با استفاده از اسفنج یا دستمالی نرم، مقداری از محلول صابونی را روی لکه زنگ زدگی  بریزید و با حرکاتی آرام و دایره ای لکه را تمیز کنید. حالا با دستمال دیگر و خشک، آب اضافی و مابقی جذب شده را پاک کنید. اما اگر لکه بزرگ یا سخت باشد، ممکن است نیازمند به تکرار این مراحله و یا استفاده از محلول قوی‌تری داشته باشید. اما حتماً پس از پاک کردن لکه، فرش را به طور کامل خشک کنید تا جلوگیری از رشد قارچ یا بوی نامطبوع شود.

استفاده از حلال های طبیعی

استفاده از حلال‌های طبیعی  به معنای استفاده از موادی غیر شیمیایی و طبیعی برای از بین بردن  لکه‌هاست. این روش بر اساس استفاده از خصوصیات این مواد معمولاً بدون ایجاد خطرات ناشی از مواد شیمیایی، می‌توانند به خوبی لکه‌ها را از روی سطوح مختلفی از جمله فرش پاک کنند.

لکه فرش

بیشتر بدانید: از بین بردن لکه روغن از فرش

استفاده از آبلیمو و سرکه برای از بین بردن زنگ زدگی فرش

استفاده از محلول ابلیمو و سرکه نیز یکی از روش‌های طبیعی و مؤثر برای پاک کردن لکه‌های زنگ زدگی روی فرش میباشد. این مواد طبیعی که دارای خصوصیاتی خاص مانند خواص ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده هستند می‌توانند به خوبی لکه‌ها را از بین ببرند. با استفاده از یک چاقوی ،با احتیاط کامل لایه بیرونی از الیاف فرش را به آرامی برداشته و بعد از آن با استفاده از جاروبرقی زباله‌های شل را از روی فرش بردارید و فرش را به خوبی تمیز و جارو کنید. سپس در محله بعد، محل زنگ زدگی را با یک حوله مرطوب به طور کامل خشک کرده و محلول حاوی سرکه سفید، آب لیمو و آب را روی آن به خوبی بپاشید. 20 دقیقه منتظر بمانید و بعد  با استفاده از یک اسفنج یا برس مو، الیاف فرش را به آرامی شستشو دهید.سپس دوباره اجازه دهید آن ناحیه خشک شود و ده دقیقه انتظار بکشید.
همچنین این را هم به خاطر داشته باشید که با اینکه  که ابلیمو و سرکه خواص تمیزکنندگی دارند، اما  باید با احتیاط از آنها استفاده شود، به خصوص برای فرش‌هایی که از جنس حساسی ساخته شده‌اند. بهتر است قبل از استفاده، یک آزمایش کوچک بر روی یک قسمت پنهانی از فرش انجام داده شود تا از هیچ گونه آسیب جانبی اطمینان حاصل شود. حتما قبل از استفاده از این روش، یک آزمایش کوچک روی یک قسمت پنهانی از فرش انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ آسیبی به بافت فرش وارد نمی شود.

بیشتر بخوانید  قالیشویی در هروی

حذف زنگ زدگی از روی فرش با مایع ظرفشویی و آمونیاک

استفاده از مایع ظرفشویی و آمونیاک نیز یکی از روش‌های رایج و موثر برای پاک کردن لکه‌های زنگ زدگی روی فرش می باشد. اما قبل از استفاده، اطمینان حاصل کنید که  آمونیاک قابل استفاده بر روی فرش شما می باشد و هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی شود . قبل از استفاده این روش را بر روی یک قسمت پنهانی از فرش تست کنید. برای استفاده از این روش تاثیرگذار برای از بین بردن لکه زنگ زدگی از روی فرش، ابتدا مقداری  از مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و سپس به محلول آمونیاک اضافه کرده و بر روی فرش بمالید. سپس با استفاده از اسفنج یا دستمال نرم، لکه را به آرامی تمیز کنید. بعد از پاک کردن لکه ها از روی فرش، با یک حوله یا دستمال خشک، آب مابقی را پاک کنید و فرش را به طور کامل خشک کنید. حتماً در محیطی که به خوبی تهویه شده این کار را انجام دهید و استفاده از ماسک و دستکش فراموش نشود تا  از تماس مستقیم با مواد شیمیایی جلوگیری شود.

زنگ زدگی روی فرش

بیشتر بدانید: پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن زنگ زدگی

استفاده از جوش شیرین یکی از روش‌های موثر و قدیمی  برای حذف کردن لکه‌های زنگ زدگی روی فرش ها می باشد؛ زیرا جوش شیرین که به حلال و تمیز کننده ای طبیعی حساب می شود، می‌تواند به خوبی لکه‌های زنگ زدگی را از فرش پاک کند و بهترین نتیجه را بدهد. برای استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه زنگ زدگی از روی فرش، ابتدا باید مقداری از جوش شیرین را روی لکه ریخته و سپس با استفاده از یک اسفنج یا دستمالی نرم، لکه را به خوبی و آرامی و پاک و تمیز کنید. همچنین شما می‌توانید جوش شیرین را به آب مخلوط کنید تا ضریب غلظت آن کاهش یابد. در مرحله بعد و پس  از پاک کردن لکه، با یک حوله یا دستمال خشک، آب مابقی را پاک کنید و فرش را به طور کامل خشک کنید.

چرا فرش دچار زنگ زدگی می شود؟

عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد لکه های زنگ زدگی شود. دلایل اصلی زنگ زدگی فرش عبارتند از:

  1. ریخته شدن مواد غذایی و نوشیدنی: از جمله عواملی که می باعث ایجاد لکه‌های زنگ زدگی روی فرش شود؛ ریخته شدن مواد غذایی مانند ، سس، چای، قهوه، روغن و غیره بر روی فرش می باشد.
  2. استفاده از مواد شیمیایی: استفاده از مواد شیمیایی می تواند باعث زنگ زدگی فرش شود. برای مثال رنگ لاک، رنگ، اسپری‌های ضدعفونی کننده و غیره در نزدیکی فرش ممکن است باعث زنگ زدگی فرش شود.
  3. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب: قرار گرفتن فرش در معرض نور مستقیم آفتاب بدون استفاده از پوشش‌های مناسب، یکی از اصلی ترین دلایل زنگ زدگی فرش ها می باشد و می تواند باعث کم شدن طول عمر مفید فرش شود.
  4. استفاده روزانه: استفاده روزانه از فرش بدون اینکه از آن مراقبت شود و همچنین بدون تمیزکاری مناسب می‌تواند باعث جذب و نشتن لکه‌ها در الیاف فرش شده و به طول عمر آن افتضاح و زنگ زدگی ایجاد کند.

حذف زنگ زدگی روی فرش

بیشتر بدانید: راهنمایی برای پاک کردن لکه‌های مختلف روی قالیچه‌ها

چگونه از زنگ زدگی فرش ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از زنگ زدگی فرش، مراقبت و نگهداری منظم از فرش بسیار اهمیت بسیار بالایی دارد. اولین قدم مهم  برای جلوگیری از زنگ زدگی این است که از ایجاد هر گونه لکه بر روی فرش جلوگیری کنید.
استفاده از فرش های با کیفیت بالا و مقاوم در برابر لکه‌ها و چرکی نیز می‌تواند به جلوگیری از زنگ زدگی کمک شایانی کند. همچنین، نظافت و تمیزکاری منظم فرش ها  از راهکارهای تاثیرگذار و مهم برای حفظ زیبایی و درخشندگی فرش می باشد. شما می توانید به منظور جلوگیری از قرار گرفتن فرش در معرض نور مستقیم آفتاب با استفاده از پوشش‌های محافظتی  از پیری و زنگ زدگی زودرس فرش جلوگیری کنید.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *