شستن فرش شگی

شستن فرش شگی

شستن فرش شگی به دلیل ساختار فشرده الیاف و بلند بودن پرزهای این نوع فرش کار آسانی به‌شمار نمی‌رود. فرش های شگی یا پرز بلند از الیاف پلی‌استر، آکریلیک، پلی‌پروپیلن و بعضا پشم تهیه می‌شوند، به همین خاطر شستشو و نگهداری این نوع فرش با سایر فرش ها متفاوت بوده و نیازمند مراقبت بیشتری است. استفاده از الیاف کمتر نسبت به سایر فرش ها باعث کم وزن بودن فرش های شگی (Shaggy) شده است.

این مقاله توسط ارزانترین قالیشویی تهران، قالی شویی سه سوت گردآوری شده و هدف آن اشتراک گذاری اطلاعات مفید و مهم در رابطه با شستن فرش شگی با شما عزیزان است. اگر تلاش بر تمیز نگه داشتن و طولانی تر کردن عمر فرش شگی خود دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

شستشو فرش شگی در خانه

آشنایی با ارزان ترین قالیشویی تهران

مراحل شستن فرش شگی در خانه

شستن فرش شگی در خانه انتخاب خیلی از افراد به دلیل وجود دلایل مختلف، اعم از مشکلات اقتصادی، ترس از آسیب دیدن فرش خود و غیره است. در ادامه مراحل کامل انجام این کار توضیح داده شده است:

جاروکشی

ابتدا فرش شگی خود را از طرف الیاف روی سطح محکمی قرار داده و سپس شروع به جارو کشیدن از پشت فرش مورد نظر کنید. به یاد داشته باشید هیچوقت فرشی که پرزهای بلندی دارد را از سمت پرز هایش جاروبرقی نکشید چراکه این کار باعث آسیب به بافت و پرزهای فرش شما می‌شود. برعکس کردن فرش به هنگام جارو برقی کشیدن علاوه بر جلوگیری آسیب به بافت فرش باعث درآمدن آشغال ها از لابهلای الیاف فرش و ریختن آنها به سطح زمین می‌شود.

غبارگیری

به هنگام شستشو فرش های شگی، آنها دارای پرزهایی به طول 11 الی 33 میلیمتر هستند، هممین امر سبب شده آشغال ها و گردوغبار زیادی را به خود جذب کنند و در صورت نگهداری نامناسب از آنها طول عمر کمتری نسبت به سایر فرش ها داشته باشند. همین مسئله یکی از معایب فرش شگی است. پس بهتر است بعد از کشیدن جاروبرقی و غبارگیری نسبی، فرش شگی را به محیط خارج از خانه برده، از طنابی آویزان کرده و با دست یا به کمک تیکه چوبی کوچک، ضربه های ارام و پیوسته ای به فرش وارد کنید. رها کردن فرش برای ساعاتی زیر نور خورشید نیز می‌تواند کمک شایانی به غبارگیری و کشته شدن باکتری های مختلف داخل بافت فرش کند.

لکه گیری

میتوانید برای لکه گیری فرش شگی از یک پارجه سفید مرطوب استفاده کنید. (استفاده از پارچه رنگی ممکن است باعث انتقال رنگ پارچه به فرش شود) برای جذب لکه ها توسط پارچه فقط کافیست، چند ضربه آرام با پارچه به فرش وارد کنید، توجه داشته باشید که به هیچ وجه پارچه را روی فرش مالش ندهید، این امر باعث پخش شدن لکه به روش فرش شما می‌شود.

در صورت از بین نرفتن لکه با پارچه مرطوب، توصیه میکنیم از محلول آب ولرم و سرکه استفاده کنید. پارچه ای را آغشته به محلول آب و سرکه کرده و به آرامی بروی لکه بکشید. بهتر است گوشه ای از فرش را با محلول امتحان کرده تا از رنگ نگرفتن فرش مطمئن شویم. اگر لکه شما با سرکه هم از بین نرفت، بهتر است فرش شگی خود را به قالیشویی سه سوت بسپارید.

توجه: در تمامی مراحل لکه گیری و شستشوی فرش شگی از آب ولرم استفاده کنید، چرا که آب داغ به الیاف فرش آسیب زده و عمر فرش شما را کوتاه میکند.

شستشوی فرش شگی

  1. شستن فرش شگی با شامپو فرش می‌تواند کمی دشوار باشد، چرا که باید مقدار مناسب از شامپو فرش را با آب ولرم ترکیب کرده، سپس با استفاده از اسفنج با برس نرم آغشته به شامپو فرش فرش خود را شستشو دهید. (تناسب مقدار آب و ماده شوینده بروی بسته‌بندی محصول شوینده درج شده است) استفاده از شامپو فرش به علت سازگاری با الیاف فرش از آسیب دیدن الیاف فرش جلوگیری میکند. حتما به خشک شدن کامل فرش بعد از شستشو دقت نمایید.
  2. اگر در منزل خود دستگاه بخارشوی دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب روش شستشن فرش شگی با بخار است. چرا که نسبت به روش شستشو با شامپو فرش سهولت داشته و نیازی به انتقال فرش به خارج از خانه برای انجام شستشو نیست. شستشن فرش شگی با بخار، حداقل سالی 1 الی 2 بار باعث جلوگیری از چرگ مردگی فرش شما می‌شود. توجه داشته باشید که پرزهای بلند فرش شگی پتانسیل بالایی برای جذب آب دارند، مرطوب ماندن فرش نیز یکی از عوامل اصلی جذب آلودگی محیط و باکتری ها است. لذا از خشک شدن کامل فرش خود پس از بخارشوی کردن آن اطمینان حاصل نمایید.
بیشتر بخوانید  قالیشویی در مبارک آباد

خدمات متنوع در کارخانه قالیشویی

نکات مهم برای نگهداری از فرش شگی

چه بهتر است که با رعایت نکاتی روند آلوده شدن فرش شگی خود را آهسته تر کنیم. همچنین رسیدگی و نگهداری از فرش در شرایط مطلوب و مناسب همواره باعث خفظ زیبایی و جلوه منزل شما شده و طول عمر فرش شما را نیز افزایش میدهد.

  • به علت پرزهای بلند این نوع از فرش ها، جذب آلودگی و گرد و غبار به سرعت اتفاق می‌افتاد، به همین دلیل بهتر است این فرش ها حداقل دوبار در هفته جارو شوند. در هنگام کشیدن جارو از بالاترین قدرت دستگاه جارو برقی کمک بگیرید.
  • تعدادی از جارو برقی ها دارای سری مخصوص برای جارو کشیدن این نوع از فرش ها هستند. این سری همانند یک برس بزرگ است. جارو کشیدن به وسیله این سری علاوه بر بیرون کشیدن آلودگی در لایه های فرش، باعث شده فرش شما مرتب و برس زده جلوه کند.
  • 2 بار در سال فرش را چرخانده تا همه ی قسمت ها و گوشه های فرش همانند یکدیگر بنظر برسند. بدلیل وجود پرز های بلند اگر قسمتی از فرش پا خور بیشتری داشته باشد، نشست الیاف فرش در آن قسمت قابل مشاهده تر می‌شود.
  • با کفش روی فرش های شگی راه نروید!
  • فرش شگی یک فرش مدرن و فانتزی بوده، به همین دلیل اکثرا از الیاف مصنوعی تولید شده اند. لذا اگر با روش های سنتی شستشو شوند به الیاف و بافت فرش آسیب رسیده و فرش جلوه و درخشش اولیه خود را از دست میدهد.
  • در صورت لکه دار شدن این فرش ها توصیه میشود هرچه سریعتر با استفاده از روش لکه بری یا استفاده از لکه بر های موجود در بازار، اقدام به از بین بردن لکه کنید. چرا که ماندگار شدن لکه بروی سطح فرش موجب نفوذ لکه به بافت فرش شده و تمیز کردن لکه دشوار تر می‌شود.
  • اگر در فرش در معرض رفت و آمد هرگونه حیوان خانگی است، به دلیل احتمال ریزش کرک و مو آن‌ها پیشنهاد می‌شود نظافت فرش را در بازه های زمانی کوتاه تری انجام دهید.

خدمات انلاین قالیشویی سه سوت

بهترین روش شستن فرش شگی

همان طور که متوجه شدید شستن فرش شگی، به دلیل پتانسیل بالا برای جذب گرد و غبار و حساس بودن نوع الیاف و بافت این نوع از فرش ها کار آسانی نیست. پس اگر به زیبایی و جلوه منزل خود، همچنین به سالم ماندن و تمیزی فرش خود اهمیت میدهید، هوشمندانه ترین انتخاب سپردن فرش خود به یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی سه سوت با در اختیار داستن کادری مجرب، دستگاها و تکنیک های منطبق با استاندار جهانی و ارائه ضمانت کیفیت، تلاش بر خشنود سازی و جلب رضایت مشتریان دارد. امیدواریم با شستن فرش شگی شما در قالیشویی سه سوت بتوانیم رضایت و اعتماد شما هموطنان عزیز را جلب بنماییم.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *