محافظ ریشه فرش

محافظ ریشه فرش

فرش ها از گذشته زینت بخش خانه های ایرانیان بوده اند و جلوه ی زیبایی به محیط داخلی خانه میدهند، از این رو محافظت از فرش ها امر قابل توجهی است چرا که فرش ها در معرض رفت و آمد زیادی هستند. همین امرر سبب جذب انواع گرد و غبار و آلودگی های محیط به فرش شده. از بین اجزای گوناگون فرش ها، ریشه فرش از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که با آسیب دیدن ریشه ی فرش، بافت فرش آسیب دیده و با گذشت زمان فرش دچار پوسیدگی می‌شود. دراین مقاله تلاش بر توضیح چیستی کاور ریشه فرش و مزیت های محافظت از ریشه ی فرش را داریم.

همچنین قبل از استفاده از کاور فرش، شما میتوانید فرش های را مورد شستشو قرار داده تا زیبایی در منزل شما به صورت کاملا شفاف مشاهده شود. قالیشویی مجاز تهران می تواند خدمت پاکیزگی را برای شما در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

محافظ ریشه فرش چیست؟

محافظ ریشه فرش، معجزه ای که موجب طولانی تر شدن عمر فرش های شما می‌شود. کاور های ریشه ی فرش دارای انواع گوناگونی بوده که بسته به جنس ریشه ی فرش مورد نظر از آن ها استفاده می‌شود. بعضا با پوشاندن کامل ریشه ی فرش با چسب پهن یا به یکدیگر گره زدن ریشه های فرش نیز از ریشه ی فرش ها محافظت می‌کنند.

محافظ ریشه های فرش

بیشتر بدانید: ارزان ترین قالیشویی

انواع و جنس های محافظ ریشه فرش

کاور ها اجسامی از جنس پلاستیکی، پارچه ای(لیفی) و یا توری هستند.

کاور های پلاستیکی

محافظ های پلاستیکی که اغلب رنگ روشن و شفافی دارند. انتخاب هوشمندانه ای برای کسانی است که به جلوه ی داخلی خانه ی خود اهمیت می‌دهند. چرا که جنس شفاف این نوع از محافظ ها باعث قابل مشاهده بودن ریشه ی فرش شده، همچنین مقاوت بالایی در برار نفوذ گرد و غبار و آلودگی های محیط دارند.

کاور های پارچه ای(لیفی)

این نوع محافظ ها از جنس پارچه‌های مختلفی مانند ساتن، مخمل و نمد تولید شده و به لبه‌های فرش دوخته می‌شود. این نوع کاور ها با کامل پوشاندن ریشه های فرش برای انواع فرش مناسب بوده و از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری می‌کنند.

کاور های توری

محافظ های توری به دلیل داشتن منافظ در ساختار خود امکان گردش هوا در بین ریشه ها را فراهم می‌کنند. همین دلیل موجب شده کاور های توری مناسب ترین نوع کاور برای محافظت از ریشه فرش های دستبافت باشند.

نکاتی در انتخاب محافظ ریشه‌ی فرش مناسب

  • جنس کاور ریشه فرش: همیشه با توجه نسبت به جنس فرش مورد نظر جنس و نوع کاور محافظ خود را انتخاب کنید.
  • رنگ کاور ریشه فرش: با توجه به رنگ فرش و دکوراسیون داخلی خانه خود اقدام به خرید متناسب ترین رنگ کاور برای منزل خود کنید.
  • اندازه کاور ریشه فرش: توجه داشته باشید که ریشه ی فرش ها نیز اندازه و ضخامت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، پس همواره محافظی با اندازه مناسب نسبت به اندازه ریشه فرش مورد نظر خریداری نمایید.

محافظ ریشه ی فرش

پیشنهاد مطالعه: قیمت شستن فرش 9 متری

آسیب رسان ها به ریشه فرش

با توجه به وجود انواع مختلف ریشه ی فرش همانند ساده بافت، حلقه ای، گره‌دار، گیس بافت و غیره، قاعدتا محافظ های ریشه ی فرش هم از انواع گوناگونی برخوردارند:

  • پوسیدگی: می‌توان گفت پوسیدگی اصلی ترین عامل آسیب به فرش‌هاست.
  • پارگی: همواره با بیشتر شدن عمر فرش، حساسیت بافت آن بیشتر شده و فرش نسبت به پارگی آسیب‌پذیرتر است.
  • کثیف شدن: کثیف شدن و جذب گرد و غبار نیز یکی از عوامل ای است که باعث کوتاه شدن عمر فرش می‌شود.
  • حشرات: همواره فرش ها در معرض آسیب از سمت حشراتی مانند بید هستند.
  • رطوبت: نگه‌داری فرش در محیطی که رطوبت دارد می‌تواند تاثیر به‎‌ سزایی در کاهش عمر و جلوه فرش مورد نظر داشته باشد.
  • نور مستقیم خورشید: نور مستقیم خورشید به عمر پوسیدگی فرش شما سرعت می‌بخشد.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی نامرغوب که اغلب در شست و شو فرش مورد استفاده میگیرد از دیگر دلایل اسیب به بافت فرش هاست.
بیشتر بخوانید  قالیشویی و رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا

مزیت استفاده از محافظ ریشه فرش چیست؟

ریشه‌های فرش همواره درمعرض آسیب‌های گوناگون مانند پوسیدگی، پارگی و کثیف شدن هستند. کاور ریشه فرش از ریشه‌ ی فرش ها در برابر این آسیب‌ها محافظت می‌کند.

  • سبب شده تا ریشه ها در معرض رطوبت قرار نگیرند.
  • کاور ریشه فرش باعث زیبایی فرش شده و لبه های فرش را مرتب نگه می‌دارد.
  • ریشه‌ریشه شدن فرش، یکی از مشکلات رایج فرش‌های دستباف است. استفاده از محافظ ریشه برای فرش های دستبافت از بروز این امر جلوگیری می‌کند.
  • کاور ریشه ی فرش ها باعث شده فرش ها کمتر در معرض آلودگی قرار گرفته و تمیز کردن فرش با سهولت بیشتری انجام شود.
  • استفاده از کاور ها برای ریشه ی فرش، به خصوص فرش های عتیقه یا دستبافت ارزش و قیمت این نوع فرش ها را حفظ می‌کند.
  • جلوگیری از کدر شدن، تغییر رنگ و زرد شدن ریشه ها بعد از شست و شو.

 

محافظ برای ریشه فرش

بیشتر بدانید: قالیشویی در هروی

آماده سازی اولیه و روش استفاده از انواع محافظ ریشه فرش

قبل از چسباندن کاور ها بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید.

  • تمیز کردن لبه‌های فرش: قبل از چسباندن محافظ ریشه ی فرش، ریشه‌های فرش را به طور کامل تمیز کنید تا هیچ گونه گرد و غبار یا آلودگی روی آن باقی نماند.
  • اندازه گیری لبه‌های فرش: اندازه ی ریشه‌های فرش را به طور دقیق اندازه گیری کنید تا کاور ریشه فرش را به اندازه لازم برش دهید.

روش چسباندن محافظ ریشه فرش

با توجه به گوناگون بودن انواع کاور ریشه فرش، روش و نکانت استفاده از هر نوع متفاوت است، در ادامه با روش صحیح چسباندن هر نوع محافظ به صورت جداگونه آشنا می‌شویم.

محافظ های ریشه فرش پلاستیکی

برای چسباندن محافظ ریشه ی فرش پلاستیکی، از چسب مخصوص فرش استفاده کنید. چسب را به پشت کاور ریشه فرش بزنید و آن را از دو طرف به ریشه ها بچسبانید.

محافظ های ریشه فرش پارچه‌ای

برای چسباندن کاور ریشه فرش پارچه‌ای، می‌توانید از چسب مخصوص فرش یا از نخ و سوزن استفاده کنید. اگر از چسب استفاده می‌کنید، چسب را به پشت محافظ ریشه ی فرش بزنید و آن را از دو طرف به ریشه های فرش بچسبانید. اگر از نخ و سوزن استفاده می‌کنید، کاور ریشه فرش را به لبه‌های فرش بدوزید. توجه داشته باشید که اگر دوخت محافظ به لبه های فرش به صورت مرتب و یکنواخت انجام نشود، گرد و غبار و آلودگی از لای منافظ موجود در دوخت نامنظم به ریشه فرش نفوذ می‌کنند.

محافظ های ریشه فرش لیف بافته

برای چسباندن محافظ ریشه ی فرش لیف بافته، می‌توانید از چسب مخصوص فرش یا از گیره‌های مخصوص استفاده کنید. اگر از چسب استفاده می‌کنید، چسب را به پشت کاور ریشه فرش بزنید و آن را به دو طرف ریشه های فرش بچسبانید. اگر از گیره‌های مخصوص استفاده می‌کنید، پس از اتصال گیره ها به لبه ی فرش از متصل شدن گیره ها به محافظ ریشه ی فرش نیز اطمینان حاصل کنید.

نکته

  • اگر برای اتصال هر نوع از محافظ ها، از چسب مخصوص فرش استفاده کردید، منتظر بمانید تا چسب به خوبی خشک شده تا کاور به صورت کامل ریشه ی فرش را پوشش دهد.
  • از حرکت دادن فرش و یا ریشه ی فرش قبل از چسبیدن کامل محافظ ها خودداری کنید.

محافظ ریشه ی فرش

بیشتر بدانید: سفارش آنلاین قالیشویی

فاکتور های تعیین قیمت محافظ ریشه فرش

تعیین قیمت این محافظ ها با توجه به نکاتی مانند برند سازنده، اندازه و نوع محافظ و غیره وابسته است. در ادامه به صورت کلی به تحلیل و بررسی این فاکتور ها می‌پردازیم.

جنس محافظ

  • محافظ های پلاستیکی: این نوع محافظ ها به دلیل استفاده از پلاستیک در آن ها ارزانترین نوع محافظ هستند.
  • محافظ های پارچه ای: این نوع محافظ ها که معمولا از ساتن، مخمل و یا مند ساخته میشوند، قیمت بیشتری نسبت به محافظ های پلاستیکی دارند.
  • محافظ های لیفه‌ای(لیف بافت): این نوع محافظ ها که از لیف بافته میشوند، گرانترین نوع محافظ ریشه ی فرش هستند.
بیشتر بخوانید  قالیشویی نیاوران

دیگر موارد موثر در تعیین قیمت محافظ ها

اندازه فرش و ریشه فرش، برند سازنده محافظ و ویژگی ها و مزیت های کاور از دیگر مواردیست که در هنگام تعیین قیمت محافظ ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمان تعویض محافظ ریشه ی فرش

به طور کلی زمان تعویض کاور ریشه فرش بهتر است همزمان با زمان شست و شوی فرش باشد. به این ترتیب محافظ ها، از ریشه های تمیز شده تا زمان شست و شو دوباره فرش محافظت می‌کنند.

کلام اخر

فرش ها همواره یکی از ارکان اصلی در خانه ما ایرانیان بوده و با توجه به پتانسیل بالای فرش ها برای کثیف شدن و جذب گرد و غبار، همیشه باید سعی بر تمیز نگه داشتن فرش‌ها چه به صورت شستشوی دستی و چه با استفاده از قالیشویی، باید آنها را کاملا پاکیزه کرد، تمیز و مرتب نگه داشتن ریشه فرش ها یکی از عوامل موثر در حفظ زیبایی و سلامت فرش ها است. در این مقاله با راهنمایی هموطنان عزیز در راستای انتخاب و استفاده از محافظ ریشه فرش متناسب با فرش شما تلاش بر حفظ زیبایی و اراستگی خانه شما داشته‌ایم.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *